۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

هجوم به منزل؛ بازخوانی یک الگوی رفتاری

در روزهای اخیر، یکی از همکاران نزدیک و مورد علاقه رئیس دولت کودتا، چند ماه پس از یک بحران خانوادگی، مرتکب عمل مجرمانه ای شد. در این مقاله تلاش می شود از طریق بازخوانی رفتار این عضو دولت کودتا، مشخص شود که کودتاچیان چگونه و در چه چارچوبی به تفکر و تصمیم گیری می پردازند و رفتار آنان از چه الگویی پیروی میکند. تحلیل رفتارگرایانه عملکرد زمامداران، لزوما به معنی ایجاد ارتباط بین یک الگوی رفتاری با یک مرام سیاسی (مثلا اصولگرایی) نیست. هدف این مقاله این است که مشخص شود آیا با عقب نشینی و عدم حضور در تظاهرات اعتراضی، کودتاچیان را آرام می شوند و جلوی محارب سازی و کشتار زندانیان را میگیرند؟ آیا میتوان حد و مرزی برای مداخله دولت در حقوق و حریم شهروندان مشخص کرد و حاکمیت را به تضمین آن واداشت؟ به بیان ساده تر، آیا با قدری عقب نشینی و نرمش نشان دادن تا میتوان کودتاچیان را از شکنجه و کشتار زندانیان منصرف کرد؟ و به طور کلی آیا عقب نشینی صحیح است یا خیر؟
مجددا تاکید میشود که تعلق افراد مورد بحث به یک اردوگاه فکری، لزوما به معنی انطباق الگوی رفتاری آنان با تفکر مورد بحث نیست.
چند ماه پیش فرزند یک عضو دولت کودتا به آلمان پناهنده شد و همراهی خود را با سبزها اعلام کرد. طبیعی است که چنین اتفاقی پدر وی را عصبانی کرد و او شاید به خاطر همین عصبانیت به انکار واقعیت پرداخت (همانطور که حاکمیت جمعیت ملیونی سبزها را چند هزار نفر اوباش می نامد). البته گفته های وی با ارائه مدارک و شواهد از طریق همسرش تکذیب شد. پس از مدتی این خبر مانند ده ها خبر دردناک دیگر از صفحه اول رسانه ها خارج شد و به عبارتی آبها از آسیاب افتاد و این عضو دولت کودتا توانست به آرامی از بحران خانوادگی عبور کند و در شرایطی آرام تر و با مشغله کمتر به بررسی ابعاد ماجرا بپردازد. کلهر که از فشار رسانه ها خلاص شده بود، توانست به صورت «عقلانی» و با محاسبه گری به این نتیجه برسد که ابتدا باید صبر کند تا سر و صدای ناشی از پناهندگی دخترش فروکش کند.
او سعی کرد در این مدت کمتر در انظار ظاهر شود و بهانه ای به دست خبرنگاران و رسانه ها ندهد. پس از گذشت زمان و عبور از بحران خانوادگی، او یک شب تصمیم گرفت به خانه و نزد همسرش برگردد. طبیعتا همسر وی این بازگشت را به مثابه یک اقدام مسئولانه تلقی کرده و پنداشته است که کلهر پس از چند ماه خودش را باز یافته و قصد دارد بحران را در فضایی آرام و به صورتی منطقی حل کند، به همین دلیل درب را بر وی می گشاید و احتمالا به رسم رایج خانواده های ایرانی، یک استکان چای گرم جلوی این دولتمرد مهرورز می گذارد. اما آنچه رخ می دهد فاجعه ای است بس عظیم تر از ترک همسر و طرد فرزند؛ او برای گفتگو و حل بحران به خانه همسرش باز نگشته است، بلکه به آن خانه بحران زده هجوم آورده است. این عضو دولت کودتا، همسرش را آزار می دهد، شکنجه می کند و تا مرز قتل وی پیش می رود و در این میان مداخله همسایه ها نجات همسر نیمه جان وی را میسر می کند.
اجازه دهید قبل از هر مقایسه و تحلیلی، یک بند از اطلاعیه روز قدس گروه انقلاب سبز را با هم مرور کنیم. در این اطلاعیه که در شهریور 88 منتشر شد، آمده است: " زهی خیال باطل اگر تصور کنید در خانه هایتان در امان خواهید ماند؛ مگر از خیابان به خانه ها شلیک نکردند؟ مگر شما را در پشت بام منزلتان به گلوله نبستند؟ امروز خانه و خیابان یکی است". در این اطلاعیه که مدتها قبل از عمل مجرمانه کلهر نوشته شده است، تاکید میشود:اگر امروز خیابان را از شما بگیرند، فردا به خانه هایتان هجوم می آورند؛ اگر امروز متجاوزان به نوامیس ملت را به دست عدالت نسپارید، فردا مجبورید که آنان را در اتاق خواب خود تحمل کنید. نپندارید که خانه هایتان را از آن شما میدانند و به حریم تان تجاوز نمیکنند. امروز در خانه هاتان هستند و شکنجه تان میکنند!
هدف این مقاله تعمیم رفتار کلهر به سایر کودتاچیان نیست، چرا که برخی از آنها به صورت خانوادگی مشغول «عمل به تکلیف» هستند، اما میتوان کارنامه و سوابق اعضا و حامیان دولت کودتا را مورد توجه قرار داد و با کلهر مقایسه کرد و از این طریق به تحلیل الگوی رفتار دولتمردان پرداخت.
مخرج مشترک کارنامه کودتاچیانی مثل رحیم مشایی، هاشمی ثمره، صفار هرندی، قاضی مرتضوی، حسینیان، زاکانی، کردان، سردار جعفری، سردار نقدی، حسین طائب، کامران دانشجو، مصباح، محمد یزدی، قاضی صلواتی، محسنی اژه ای، رادان، جنتی، بادامچیان، علی آبادی و سایرین را می توان در عناوین زیر خلاصه کرد:
تزویر، فساد مالی، جعل مدرک، تقلب، قتل، فرزند کشی، شکنجه، تجاوز به عنف، و گاز گرفتن!

این یک تعمیم صرف نیست، چرا که که کلهر در بین اعضای این دولت از همه نازنین تر است و جرایم وی از سایر همکارانش به مراتب کمتر است و این مقایسه نشان دهنده الگوی رفتاری تبهکارانی است که تحت هیچ شرایطی نمیتوان به هیچ نوع همزیستی با آنها فکر کرد. بی هیچ اغراق باید گفت که ملت ایران با یک دار و دسته لات و چاقوکش مواجه است که نه میتوان با آنان زندگی کرد و نه میتوان از دست شان گریخت و این گروه اکنون تعداد زیادی از شهروندان (به ویژه دانشگاهیان و فرهیختگان) را به اسارت گرفته و در صدد ترور آنهاست.
کوچکترین عقب نشینی، یا حتی نشان دادن علائم عقب نشینی، نه تنها به نرمش آنها منجر نخواهد شد، بلکه برعکس، خشونت بیشتر آنان را در پی خواهد داشت.
اگر کودتاچیان از این بحران عبور کنند و به آرامش برسند، فقط به انتقام گیری فکر خواهند کرد. همانطور که کلهر به محض عبور از بحران خانوادگی، برای انتقام گیری به خانه هجوم آورد. کافی است جمع متشکل و به هم پیوسته سبزها در آستانه مراسم تعیین کننده 22 بهمن، نشانه ای از ترس و ضعف از خود بروز دهند، تا فردای آن روز همه زندانیان سیاسی اعدام شوند و کلهرهای چماق به دست و آماده تجاوز به منازل شهروندان هجوم آورند.
آنها برای زهر چشم گیری و انتقام، به هر خانه ای هجوم خواهند آورد: خانه معترض مخملی، معاند، محارب، سبز و حتی منزل سابق خود!

پی نوشت:

مبارزه با دولت کودتا تا روز سرنگونی آری!

ساختارشکنی تا روز تثبیت جایگاه و بلوغ جنبش خیر!

۲۰ نظر:

  1. به به کوروش خان
    مشرف فرمودین
    می گفتین گاوی، شتری، ا.ن ی چیزی قربونی می کردیم.

    پاسخحذف
  2. کوروش جان به نظرت دیگه چیکار می خوان بکنن که نکردن آخه؟!

    پاسخحذف
  3. محمد علی ابراهیمی۱۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۳۵

    دلم می سوزه ...........
    خیلی خیلی می سوزه برای انسان هایی که وقت خود را صرف جنبش سبز کردند و شکست خوردند ..........
    چون ما به حمایت ارتش جمهوری اسلامی ایران همه را خواهیم درید ..........
    و اما شما کوروش هنوز هم منصفانه می گویم انسان خوش اخلاقی هستی و پستی و بی منطقی را تیشه راهت نمی سازی ........
    لذا شما برای ما محترم می مانید حتی اگر اسیر ما شوید ..........

    پاسخحذف
  4. درود کوروش خان ( خائن سابق )
    داشتم فکر می کردم کدوم ازینا بود که گاز می گرفت ؟ اژه ای بود فکر کنم ... !
    --
    ما یکدفعه عواقب عقب نشینی رو دیدیم ... 18 تیر ، ده سال پیش رو عرض میکنم خدمتت ... تنها گذاشتن دانشجو ها باعث شد بهترین و فرهیخته ترین بچه های این مملکت لت و پار و زندانی و تبعیدی و ... بشن .
    به درستی رفتار این یارو کلهر رو به کل رژیم تعمیم دادی ... به نظر میرسه آقایون منتظرن تا ابعاد حضور مردم در 22 بهمن رو ببینن و برای اقدامات بعدیشون تصمیم بگیرن .
    به امید دیدار ... در 22 بهمن سبز .

    پاسخحذف
  5. سلام دوست عزیز
    برای بار ششم فیلتر شدم...
    لینکمو تصحیح کن و خبرم کن...

    اگه یه اطلاع رسانی بکنی ممنونت میشم...
    شرمنده...
    به امید آزادی سبز...

    پاسخحذف
  6. سلام به دوست سبز و همرزم عزیزم
    به قول صائب تبریزی :
    اشک کباب موجب طغیان آتش است
    اظهار عجز پیش ستمگرزابلهی است
    دقیقآ مصداق تحلیل شما و تصویرشعری صائب اگه پیش ستمگراظهارعجز یا کوتاه اومدن کنیم مثل اشکی که کباب روی آتش میریزه باعث شعله ورترشدن آتش میشه خواهد بود . امام حسین میفرماید تا مظلومی نباشد ظالمی به وجود نخواهد آمد .
    تاریخ نشون داده که هرگاه در برابر ظالم کوتاه بیایم ظالم قوی ترخواهد شد و سیطره ی استبداد خودش رو گسترده ترخواهد کرد . بنابراین باید همه با هم در اتحادی فراگیردر برابر استبداد جمهوری اسلامی بایستیم . کلهر و کلهرها دیگه چهره ی عوام فریب خودشون رو نشون دادن به مردم . رسوایی این عده ازمرز توجیه کردن گذشته .
    به امید پیروزی حق بر باطل .

    پاسخحذف
  7. خدای عهد و پیمان میترا
    پشت و پناهم باش
    بر این عهد و براین میثاق
    گواهم باش
    در این تاریکٍ پر خوف و خطر
    خورشیدٍ راهم باش
    خدای عهد و پیمان میترا
    دیراست اما زود
    مگر سازیم بنیاد ستم نابود
    به نیروی خرد از جای برخیزیم
    و با دیو ستم آن سان در آویزیم و
    بستیزیم
    که تا از بن
    بنای اژدهکی را براندازیم
    به دست دوستان از پیکر دشمن
    سراندازیم
    و طرحی نو دراندازیم
    (حمید مصدق)

    22 بهمن
    سبزیم و بیشمار
    مراقب خودتون باشید

    پاسخحذف
  8. استفاده از اصل استقرا برای این مساله واقعا مناسبه.
    خشونت به خرج نمیدیم ولی از خودمون دفاع میکنیم.
    در عاشقی گریز نباشد ز سازو سوز
    استاده ام چو شمع مترسان ز اتشم

    پاسخحذف
  9. درود بر شما
    هم مطالب و هم عکسها قشنگ بودند

    پاسخحذف
  10. هزاران درودبر شما دوست عزیز
    این مزلب جدیدتون هم قشنگه منو یاد کتاب قلعه ی حیوانات میندازه خیلی قشنگه
    راستی 2باره لینکتون کردم

    پاسخحذف
  11. گر مرد رهی میان خون باید رفت
    از پای فتاده سرنگون باید رفت
    تو پای به ره بنه دگر هیچ مپرس
    خود راه بگویدت که چون باید رفت

    پاسخحذف
  12. درود بر کوروش عزیز
    "فکر مغز را آفریده"
    یا
    "مغز فکر را به وجود آورده"

    راجع به این موضوع باید سر یه فرصت مناسب بحثی داشته باشیم.

    پاسخحذف
  13. محمد علی ابراهیمی۱۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۲۴

    شاید این روزها اخرین روزهای زندگانی جلبک های سبز باشد .......
    چون ما همه را می دریم ........
    روز 22 بهمن روز پایان دادن به فتنه ........

    سر فراز باشی میهن من ............

    استقلال ازادی جمهوری اسلامی

    پاسخحذف
  14. دوستان عزیزم ،

    با کلیپ ، موزیک ویدیویی " هی‌ آیت الله بچه‌ها رو راحت بذار " یا همون آهنگ معروف دیوار پینک فلوید = Pink Floyd آپ هستم ، دانلودش کنید لطفا[گل][گل][گل]

    پاسخحذف
  15. کوروش جان ...
    به کوری چشم همه دشمنان وطن ، مشکلمون رو حل کردیم و به آغوش وبلاگستان برگشتیم !

    پاسخحذف
  16. درود کوروش جان
    مرسی از پیامت عزیز...و ممنونم که با شعر زیبای حمید مصدق و سخنانی که دعوت به اتحاد و همبستگی میدهد منو متوجه اشتباهم کردی...عذر منو بپذیرید...

    پاسخحذف
  17. به راستی که روزگار وحشتناکی را می گذرانیم... هم اکنون خانه هایی که روزی نوید امنیت میدادند پیغام آور هر چیزی هستند جز فضای امن!

    پاسخحذف

حرف را باید زد
درد را باید گفت
سخن از مهر من و جور تو نیست
سخن از متلاشی شدن دوستی ست
و عبث بودن پندار سرور آور مهر...
زنده باد مخالف من!