۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

ما سازشکاریم!

حکم اعدام، طبق موازین حقوقی و شرعی، باید پیش از اجرا به وکیل و خانواده متهمان ابلاغ شود، در غیر این صورت میتوان آن را یک "آدمکشی" دانست – و نه حتی قتل. عمل قتل می تواند به صورت سهوی یا از سر خشمی ناگهانی صورت بگیرد، اما آدمکشی از روی عمد و با تصمیمی از پیش طراحی شده صورت میگیرد تا آدمکش به هدفی که از پیش برای آن اندیشیده است، دست یابد.اکنون سوال اینجاست که چه هدف از پیش اندیشیده ای موجب شد کودتاچیان دست به آدمکشی بزنند؟
شکی نیست که کودتاچیان تمام تلاش خود را برای سرکوب کامل جنبش سبز انجام خواهند داد. نباید انتظار داشت که آنها فقط با موعظه اخلاقی یا ذکر آیات قرآن به پیشنهادهای حکیمانه بیانه 17 پاسخ مثبت بدهند؛ قدرت فقط با قدرت مهار میشود. آنها هنوز تصور می کنند که با متحد کردن حاکمیت می توان دست به سرکوب و کشتار زد و کار جنبش سبز را یکسره کرد و جامعه جهانی را با نفت و پرونده اتمی ساکت کرد. ماهیت دعوای کودتاچیان با هاشمی رفسنجانی دقیقا به همین امر باز می گردد. هاشمی از آن جا که میداند نظام پس از چنین سرکوبی دوام نمی آورد، از تایید سیاست سرکوب سر باز می زند و همین امر ترمیم شکاف موجود در حاکمیت را غیرممکن می کند. اما در شرایطی که حذف هاشمی برای کودتاچیان مقدور نیست، باید کاری کنند که وی ناگزیر به تایید سرکوب شود. این امر فقط در شرایطی ممکن میشود که معترضان به خشونت سازمان یافته روی آورند و موجودیت نظام را مورد تهدید قرار دهند. در چنین شرایطی هاشمی نخواهد توانست به سرکوب آنان اعتراض کند و مجبور به همراهی یا سکوت خواهد شد. اما کودتاچیان برای این کار باید سبزها را تحریک کنند تا از حرکت مسالمت آمیز ناامید شوند و به این نتیجه برسند که ادامه مبارزه به این شکل نتیجه ای نخواهد داشت. کودتاچیان در مقطع کنونی دوست دارند که سبزها قبل از دولت کودتا، اصل نظام را هدف قرار دهند تا به این طریق کسی از درون حاکمیت نتواند تیغ سرکوب را کـُند نماید.
گروگان گیری، شکنجه، تجاوز، ارعاب و در نهایت آدمکشی سازمانیافته به این منظور صورت می گیرد که وقتی شخصیتهای برجسته جنبش بر مبارزه در چارچوب قانون تاکید کنند، مورد تهاجم و انتقاد هواداران خشمگین خود قرار گیرند و منزوی شوند. زمانی که خشم و احساسات غالب شود، حتی سخن گفتن از مصالحه برای عبور از بحران با انتقادات سنگین هواداران مواجه می شود و تعبیر سازش و سازشکاری به مثابه یک ناسزای سیاسی مورد استفاده کیهان و اولترا سبزها قرار می گیرد. به موازات این امر، حاکمیت با شدت تمام تاکید میکند که به هیچ وجه اهل مذاکره و «سازش» نیست و به هیچ قیمتی حاضر به کوتاه آمدن نخواهد بود. راس نظام به جای این که به مطالبات و اعتراضات شهروندان پاسخ دهد، خود را «امام» می نامد تا مبارزان خسته شوند و به این نتیجه ناامیدانه برسند که «دیدید گفتم؟! با اینها نمی توان کنار آمد».
همه این تلاش ها و هزینه هایی که پرداخت می شود، جملگی به این امید است که مبارزه مسالمت آمیز و مطالبات مدنی جنبش سبز، دچار بلوغ پیش رس شود و قبل از تثبیت و تحیکم جایگاه خود، به تهدید موجودیت نظام بپردازد. تنها در این شرایط است که کودتاچیان می توانند معترضان را به رگبار ببندند و نگران اعتراض شخصیتهای میانه رو یا تمرد بدنه نیروهای مسلح نباشند. به لحاظ تئوریک زمانی که شکافی در کار نباشد و تمام نیروهای یک حکومت متحد باشند، هر سطحی از سرکوب و خشونت امکانپذیر است.
در این شرایط ناگوار که کودتاچیان برای حفظ خود به آدمکشی روی آورده اند، جنبش سبز بیش از هر زمان دیگری نیازمند هشیاری و خونسردی است. کودتاچیان به خوبی می دانند که سبزها بیشمار اند و بازداشت تعدادی از فعالان مدنی، رسانه ای و اینترنتی هیچ تاثیری بر قدرت خیابانی و رسانه ای جنبش نخواهد گذاشت. تمام تلاش کودتاچیان به این امید صورت می گیرد که سبزها را با چند حکم اعدام بترسانند و اثبات کنند که مبارزه مسالمت آمیز و مدنی بی فایده است و دستاوردی نخواهد داشت و حاکمیت اصلا اهل نرمش نیست و هر کس که از سازش دم بزند، خائن است (مانند بازی پسر بچه ها در جوامع مرد سالار که برای سوگند خوردن یا شرط کردن می گویند: هرکس زیر قولش بزند، مرد نیست، دختر است!). اما سبزها یک بار در ماجرای مجید توکلی نشان دادند که تحریک پذیر نیستند و از این تمایز گذاریهای کودکانه بسیار فراتر می اندیشند.
به گواهی تاریخ، هر قدر جسارت آزادی خواهان بیشتر میشود و ماشین سرکوب ناکارآمدتر می گردد، پیشوای خودکامه با اصرار بیشتری بر عدم مصالحه و نفی سازش تاکید می کند. پیشوا با تکرار سخن گفته شده، ناخواسته ترس و نگرانی خود را آشکار می سازد و برای پنهان کردن اضطراب خود، ناچار به آدمکشی روی می آورد. اما این کار در نهایت جسارت آزادی خواهان را افزایش میدهد.
جای تردید نیست که کودتاچیان حاکم بر ایران مانند هر حکومت دیکتاتوری دیگری، فقط وقتی تن به سازش می دهند که هیچ چاره دیگری نداشته باشند. آنها در آخرین گام تلاش خواهند کرد که با توافقی پشت پرده، قدرت مطلقه خود را حفظ کنند. اما خوشبختانه زمانی به این تصمیم می رسند که دیگر دیر شده است و آزادی خواهان فقط می توانند "درب خروج اضطراری" را به آنان نشان دهند، چرا که شفافیتی که به آن تکیه کرده اند، اجازه معامله پشت پرده را به آنها نمی دهد. اما تا آن زمان میتوان چادر به سر کرد و به آنان گفت که ما ضعیفه و سازشکار هستیم، اما محکم و آرام به خیابان می آییم و شما را هم مجبور میکنیم که به جای محارب سازی و کشتار، به سازش تن بدهید! این امر هرگز به معنای تایید حقانیت آدمکشان نبوده و نیست، بلکه حرکتی است عقلانی – اما پیگیر – برای این که تعداد علیزمانی ها و رحمانی پور ها بیشتر نشود.
ایوان کلیما، نویسنده ای که بخش اعظم زندگی اش را تحت سلطه حکومتهای دیکتاتوری زیسته است، تجربه خود را به زبانی زیبا و جهانشمول چنین بیان می کند:

"قدرتی که اندیشیده و عامدانه برای نفع خودش، تصمیم می گیرد کسی یا کسانی را بکشد همواره قدرتی جنایتکار خواهد ماند حتی اگر بعدا مبانی اخلاقی اش را تغییر بدهد، سعی کند گذشته اش را به فراموشی بسپارد، یا گذشته اش را انکار کند. قدرت جنایتکار خطری برای کل جامعه بشری بوده، هست و خواهد بود".

ایمان به مبارزه برای دفع یک خطر بزرگ از جامعه بشری، موجب خونسردی میگردد و مبارز خونسرد، هدف نهایی خود را از همان ابتدا افشا نمی کند. این رفتار در فرهنگ سنتی ایران زمین "رندی" نامیده می شود.

کاری از گروه تحلیلگران انقلاب سبز

۳۶ نظر:

  1. آش اینقدر شور شده که داد آشپز را هم در آورده است!!!!!

    خاتمی:کروبی و موسوی همه راه ها را مسدود کرده اند.

    (به موسوی و کروبی تلفنی گفتم قبل از آنکه آقا به نماز جمعه تشریف ببرند شما مطالب را بنویسید و به آقا بدهید واگر به انتخابات اعتراض دارید بگویید تخلف شده٬اما شما تعیین کنید و ما نظر شما را می پذیریم.من به آنها گفتم این کار به نفعتان است.ولی متاسفانه این کار را نکردند.)

    اینها جملات سید محمد خاتمی است که ضمن ملاقاتی با حجت الاسلام حسین ابراهیمی نماینده مجلس عنوان شده است.

    ابراهیمی گفت:این روش که بخواهیم هر خواسته را به آشوب و اغتشاش پیگیری کنیم و به سرانجام برسانیم به هیچ وجه قابل قبول نیست.این قانون شکنی است که احساسات مردم را جریه دار میکند.

    اظهارات ابراهیمی در حالی است که منابع غیر رسمی اخیرا اعلام کرده اند خاتمی در نامه ای به محضر رهبر انقلاب از مواضع ساختار شکنانه و لجاجت و تندروی موسوی وکروبی ابرازبرائت کرده است.اخبار تائید نشده دیگری هم از طرح انتقادات مشابه توسط خاتمی در جلسات اخیر مجمع روحانیون حکایت میکند.

    انتشارات اخبار حاکی از مصلحت اندیشی وفاصله گذاری خاتمی با رویکرد به بن بست رسیدن موسوی و کروبی طی چند روز اخیر باعث شده سایت های افراطی٬ملاقات ۱هفته پیش برخی از عناصر زندانی آزاد شده با خاتمی را بدون اشاره به زمان این ملاقات منتشر کنند.

    البته در این خبر نیز خاتمی با وجود طرح برخی انتقادها بر لزوم پایبندی به قانون اساسی تاکید کرد و از همراهی با افراطیون و ساختار شکنان ابراز نا خوشایندی می کند

    پاسخحذف
  2. مرگ بر تو کوروش که خیانت کردی ......
    ای پست نامرد پس احترام هایت به عوضی هایی مثل ابراهیمی بی حود نبود ......
    مرگ بر کوروش ادم فروش .....

    پاسخحذف
  3. سلام دوست عزیز لطفا آدرس جدید من رو اصلاح کن
    با سپاس از همکاری صمیمانه شما

    پاسخحذف
  4. واقعن آدم می مونه، چی بگه؟!
    شاید حرفات منطقی باشه، ولی یه چیز که مشخصه این روش تعداد علیزمانی ها و رحمانی پور ها رو کمتر نمی کنه!
    ضمنن جدیدن مد شده از طرف بچه ها و آدرسشون کامنتهای بی ربط و دری وری نوشته می شه!
    خواننده باید عاقل باشه.

    پاسخحذف
  5. کوروش جان این سه نقطه هایی که آخر جملات گذاشته شده اند، شما رو یاد کسی نمی ندازه؟؟!!!!!!!!!!!!!

    پاسخحذف
  6. ساقی از من خواست که از طرفش ازت عذرخواهی کنم!
    البته من این پیام رو می رسونم، ولی دلیلی هم نمی بینم به خاطر کوچک مغزی و سوء استفاده گری یک شخص بی فرهنگ از دنیای مجازی، چنین عذرخواهی بی دلیلی رو مطرح کنم.
    به هرحال بنده ماموری بودم که اجرای امر کردم.
    شما هم انقدر در قضاوت عجله نکن.

    پاسخحذف
  7. سلام کوروش خوبی؟
    چی شده ؟ اینجا چه خبره ؟ اینها برای چی به تو بد وبیراه میگن .من خیلی کنجکاو شدم . می شه برای من هم توضیح بدی چی شده؟ ضمنا چند تا از عکسهاتو برداشتم . ممنون

    پاسخحذف
  8. بازهم سبز خواهیم کرد , خیابانها را , حتی اگر با خون سرخمان ...........

    پاسخحذف
  9. محمد علی ابراهیمی۱۱ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۰۰

    میبینی اصلا شما خودتان هم نمی فهمید دنبال چی هستید !
    یک بار از الله و اسلام بیزاری می جویی و بار دیگر تصویر الله اکبر گذاشته و میگویی ذکر خداست و کار ساز
    بالاخره منطق شما بر چه استوار شده جناب کوروش ...
    خدا میدانه دیروز یه تیشرت سبز همین جوری تنم بود زدم از خونه بیرون این قدر ناسزا شنیدم که از بغض مجبور شدم مجددا به خانه رجوع کرده و تعویض لباس کنم ....
    البته خوشمم امد که کارمان گرفته و شما را کاملا ضد دین توانستیم به مردم بشناسیم .......
    به هر حال این را خودمانی می گویم میدانی به اندازه هر یک کخالف 3 تا موافق در مقابلش هست ...
    و صد البته ربطی به نظام نداره چون مردم روشن فکر ما دین مبین اسلام در تن جمهوری اسلامی می بینند و دفاع از او را دفاع از دین میدانند !!!!!!!
    حالا شما فکری کنید با این همه گندی که زدید چه طوری درستش کنید .......

    پاسخحذف
  10. سلام دوست همرزم و سبزم
    منم مثل شما به مبارزه ی مسالمت آمیز معتقدم . اما باید بدونیم مبارزه چه با مسالمت و چه با خشونت درنهایت به نفع مردم تموم خواهد شد . امانتیجه ی هردو مبارزه یکی نخواهد بود . مبارزه با خشونت و بدون آگاهی و بیشتر دنباله رو بودن دقیقآ مبارزه ای خواهد بود که مردم درزمان انقلاب انجام دادن و در نهایت رژیم شاه سرنگون شد . مردم در ابتدا فکر میکردند به پیروزی رسیدن ؛ اما متوجه نشدن که از استبداد سلطنتی به استبداد دینی که فوق العاده خطرناک تر از استبداد سلطنتیه قل خوردن . اما مبارزه مسالمت آمیز همیشه یه آگاهی و هوشیاری در بطن خودش داره که متوجه بیشتر جوانب فعالیت ها و تآثیرات و نتایج بعدی هست . مثلا اینکه نباید درآینده به مبارزان امروز بگن شما این بلا رو سرما آوردین . مثلا اینکه چه کسانی باید در نظام بعدی روی مسند قدرت بشینن که استبدادی دیگرتکرارنشه . اینکه از یه شخص بت نسازن . اینکه دنباله روی بی معنی نباشن . تمام مبارزات هدفمند و آگاهانه باشه . ضمن اینکه تمام ساختارها متلاشی نشه . یعنی هرگزانقلابی نشه . چون انقلابات تبعات زیانباری دارن که عبور سالهای زیاد هم قادر به جبران تبعات زیانبارانقلاب نیست . وانگهی همیشه در جوامع توده وار و جهان سومه که پدیده ی انقلاب یه پدیده ی الهی بشمار میاد . اما در جوامع پیشرفته پدیده ی انقاب به مثابه ی عقب ماندگی و جل معنی میشه . باید همه ی جوانب مطالباتمون رو درنظر داشته باشیم و بعد مبارزه کنیم . درضمن با اجازه تون از پوسترهای شما برای بلاگم استفاده میکنم در پست بعدی .
    به امید پیروزی حق بر باطل .

    پاسخحذف
  11. بکش
    اعدام کن
    با ضرب چاقو از میان بردار

    فروهرها نمی میرند...

    پاسخحذف
  12. سلام رفیق خسته نباشی
    با (( یه شعر خسته پر دردم )) بروزم .
    منتظر حضور سبز شما دوستان
    گیرم که در باورتان به خاک نشسته‌ام
    و ساقه‌های جوانم از ضربه‌های تبرهاتان زخم‌داراست
    با ریشه چه می‌کنید

    پاسخحذف
  13. درود
    دیروز خودم نتونستم به نت بیام و بگم که اون کامنت رو من ننوشتم و یهدا بهم اس ام اس داد که اون کامنت کار تو بود ساقی؟!و اون وقت بود که فهمیدم...به هر حال هر کسی هر چیزی میتونه بگه...خواننده و شنونده باید عاقل باشه رفیق! لطفا هم اون کامنت روکه من نذاشتم حذف کن...ممنون میشم.

    پاسخحذف
  14. درود به تو کوروش خائن !
    آقا اگه سازش معنیش اینه که من هم سازشکارم ...
    این تحلیلت بیشتر از همیشه به دلم نشست ... به دور از جوگیری ... خوشحالم که در میان تحلیلگران جنبش ، فاکتور عقلانیت فراوان دیده میشه .
    خب پس ما علی الحسالب سازش کاریم ... تا بموقعش یه سازشی نشون بعضیا بدیم که ...

    پاسخحذف
  15. به نام آنکه فکرت آموخت
    در انتظار آزادی ات هستیم ای دوست تویی که ما را با فریاد های خاموشت بیدار کردی.
    منتظریم.

    پاسخحذف
  16. درود ساقی جان
    با توضیحاتی که دادی فکر نمیکنم نیازی به حذف کامنت باشه!
    این کامنت هم نمونه ای از جنایات آنهاست و من عادت ندارم مدرک جرم را از بین ببرم!
    ببخشید که زود قضاوت کردم
    پاینده ایران

    پاسخحذف
  17. نامه یک آزاده جنگ ایران و عراق به فرزند دربندش


    گزارشی از سبز شدن مراسم دولتی در پاریس و کتک خوردن سفیر ایران از

    دست پلیس

    پاسخحذف
  18. لطفا به وب ما هم سر زده و ما را با نظرات ... خود مستفیض گردانید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخحذف
  19. بوی سوختن آب بوی سوختن نفت بوی سوختن آرزوهای پنجاه و هفت

    پاسخحذف
  20. درود
    بله خب ... حرف شما هم درست! مدرک جرم باید نگه داشته بشه...!

    این بار به روزم و حذف نمی کنم! خیالت راحت باشه!

    پاسخحذف
  21. با سلام و شادی ار اینکه وبلاگ شما رادوباره یافتم.
    ................
    خلق هر چه کند،برای هستیش میسازد

    گر بوسه به مرگ زند،برای زندگی میبازد

    ناموس همه جهان چنین بنوشتند

    هر کس که ز خود گذشت، بر او خدا مینازد.
    .................
    و سلام بر تمام دلهای سبزی که سرخی خونشان راه آزادی را برای ملتی گشوده اند.
    ..............................
    از کوچه های تنگ

    از ناباوری

    از شک و تردید

    بر آفتاب پشت ابر

    گذشتیم

    با پاهای برهنه حلاج.

    در کوچه های داغ

    میدویم اینک

    چون پیچکی سبز

    بر بلندای هر دیوارسنگ و سرد

    ابرهای تیره را

    باد میبرد

    آفتاب میدمد

    این گرمی خورشید مردم است
    این حضور خداست
    این زندگیست.

    پاسخحذف
  22. سید علی بت شکن .... مسکو میری یا پکن

    ـــ..ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    دوست عزیز لینک شدی

    ما همه یک صداییم ..... همه با هم نداییم

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..ــــــــــ

    این ماه ماه بهمنه ...... سید علی وقت رفتنه

    پاسخحذف
  23. سلام
    ممنون از پیامتان
    بله حتما ادم کشی است
    موفق و سربلند باشید

    پاسخحذف
  24. محمد علی ابراهیمی ( جواب پدر سبز )۱۴ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۰۹

    میدانی سید علی خامنه ای کجا میره ایکبیری ؟؟؟؟؟؟
    میری تو قلب های ما چون خانه اش در ان جاست ...
    چه قدر هم همه با صدایید گله گوسفند هم یک صدا هستند !!!!!!!!!!
    فعلا وقت رفتن شماست چیزی نمانده تا علنا دست به مسلسل ها برد و شما را به درک واصل کنیم ........
    کور خوندی عمو ......
    شب ها خواب حکومت جنگلی را ببین .......

    پاسخحذف
  25. جنبش سبز اگر دیدید که نظام شاهنشاهی ملعون با ان همه هیبتش سقوط کرد کار مردمی بود که با هم وحدت داشته و همه یک دل و یک صدا در هر شب و روز بر علیه طاغوت می تاختنند تا بالاخره با به رهبری امام پیروز شدند ...............

    ؟ اما شما بهتر از هر کس می دانید که نیمی یا بیشتر مردم پشت حکومت هستند و با شما یک صدا نیستند ..............
    بعدش هم شما هر 40 روز یک بار واق واق می کنید ................
    این طوری که شما پیروز نمی شوید ...................

    شما رهبری با تدبر ندارید خودتان هم میدانید کروبی با گاو فرقی ندارد .............
    موسوی هم که بدبخت جونش بالا نمی اید تا بخواهد کاری کند مرده و فقط هم بلده بگه چیز چیز ................

    شما نه مردم را دارید نه یک نظم و نه یک رهبر درست و حسابی ................

    مثلا این قدر احمق بودید نفهمیدید که اگر در عاشورا دست به کاری بزنید چهره شما بد می شود و نظام از این مساله بی نهایت سود می برد ....................

    شما خود هم میدانید که کارتان بی فایده است ..............

    پاسخحذف
  26. سلام کوروش بسیار عزیز
    داشتم یه نگاهی به کامنتها می انداختم چشمم به کامنت ساقی افتاد و یه لحظه فقط یه لحظه موندم که یعنی چی ؟ اما قبل از اینکه بیام و بقیه اش رو بخونم فهمیدم یعنی چی ؟ تو این هفته خیلی فکر کردم ، میخواستم برای این برادرمون یه چیزی بنویسم ، ولی راستش میبینم فایده ای نداره ، اینا که انقدر دم از منافق میزنن واقعا معنی کلمه ی منافق رو هم نمیدونن ؟ یا میدونن و عمدا تن به نفاق و تفرقه میدن ! خوبه که حنا بی رنگ شده ...
    مهم اینه که ما همه با هم هستیم ، روز به روز هم به تعدادمون افزوده میشه ... این خودش بعد از سالهای سال که انقدر از مردم نا امید شده بودیم ، بهترین پاداش برای همه ی ماست .اتحاد !

    پاسخحذف
  27. سلام دوست عزیز من فیلتر شدم
    خواهش می کنم ادرس جدید من رو اصلاح کنید
    با سپاس از همکاری صمصمانه شما
    طلوع سبز 88
    www.3tolouesabze88.blogsky.com

    پاسخحذف
  28. درود بر تو
    دهانم را بستند اما فریادی رساتر سر داده ام
    http://naslesiah1.blogspot.com
    منتظرت هستم در خانه جدید

    پاسخحذف
  29. سلام و درود بر هم رزم پاک من..
    خوشحالم که هیچ دیواری برای بچه های راه آزادی بلند نیست..
    من و تو از نسل اسمانیم
    سبز باشی
    www.faryadeshab.mihanblog.com

    پاسخحذف
  30. شرکت گجستک یاهو خیلی مهم هشدار جدی برای ایرانیان میهن پرست

    ** به مطلب زیر حتماً توجه فرمایید خیلی مهمه

    .مراقب باشید مهم است
    بروزم

    پاسخحذف
  31. ذرود
    با سه پست به روزم کوروش جان
    خوشحال میشم سر بزنی...

    پاسخحذف
  32. کوروش نیستی؟؟؟؟
    چه خبره؟؟

    پاسخحذف
  33. پیام امام حسین علیه السلام...
    ادامه متن را در وبلاگ مطالعه کنید.

    پاسخحذف
  34. سلام

    شرمنده به سیستم فیلترینگ جمهوری اسلامی که همشه ما رو شرمنده دوستان می کنه

    دوست و همرزم عزیزم اگر ممکنه لینک من رو اصلاح کن و به من خبر بده
    ما بیشماریم
    http://sodas3.blogfa.com

    پاسخحذف

حرف را باید زد
درد را باید گفت
سخن از مهر من و جور تو نیست
سخن از متلاشی شدن دوستی ست
و عبث بودن پندار سرور آور مهر...
زنده باد مخالف من!