۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

تهدید جنبش سبز یا فشار بر حاکمیت؟ (نگاهی به ترور استاد دانشگاه!)

به فاصله چند روز پس از سخنان رهبر نظام و تاکید وی بر پرهیز از اعمال خودسرانه، یک استاد فیزیک دانشگاه تهران ترور شد. این اتفاق در حالی روی داد که پس از هفت ماه، نشانه هایی از تغییر رویکرد و آمادگی برای تحمل جنبش سبز از سوی حاکمیت ظاهر شده است. اظهار نظر قطعی در خصوص این ترور نیازمند گذشت زمان و دسترسی به شواهد قانع کننده است، اما بررسی پیامدهای امنیتی و سیاسی این ترور در شناخت موانع و پیچ و خم های موجود در مسیر پیش روی جنبش حائز اهمیت خواهد بود.
ترورهای سازمان یافته مثل ترور علی موسوی و قتل دکتر علی محمدی، برای دستیابی به اهداف سیاسی خاصی طراحی و توسط یک گروه حرفه ای اجرا میشوند. به عنوان مثال ترور علی موسوی به قصد ارعاب سبزها و به خشونت کشیدن جنبش صورت گرفت، اما با صدور بیانیه شماره 17 بی اثر شد. برای شناخت اهداف و تبعات این ترور باید مولفه های اصلی آن را مورد ارزیابی قرار داد.
1. سوژه
سوژه ترور به گونه ای انتخاب شده است که نظام میتواند خود را قربانی آن بداند و در مقام مدعی ظاهر شود. باید توجه داشت که اگر سوژه یک روشنفکر منتقد یا سکولار میبود، حاکمیت مانند قتل های زنجیره ای، در مظان اتهام قرار میگرفت و دچار بحرانی جدی میشد. قربانی یک چهره شاخص جنبش سبز نبود، اما تعلق سیاسی مقتول به جنبش سبز، میتواند بسیاری از دانشگاهیان و شخصیتهای مانند وی را مرعوب کند. در مجموع از نظر انتخاب سوژه به نظر میرسد که ارعاب سبزها یک هدف فرعی برای تروریست ها بوده و هدف سیاسی بزرگتری منظور شده است.
.
2. مسئول
در مورد مسئولیت ترور هم ابهاماتی وجود دارد. سایتی که توسط انجمن پادشاهی اداره نمیشود، به فاصله چند ساعت مسئولیت عملیات را به نام این انجمن بر عهده میگیرد. طبق اطلاعات تایید نشده، این انجمن چند سال پیش توسط تیم کارشناسی وزارت اطلاعات تاسیس شد و هدف اصلی آن دین ستیز جلوه دادن اپوزیسیون خارج نشین بود. هر چند همین انجمن ساختگی، از پذیرش مسئولیت ترور سر باز زد و سایت تندر را وابسته به سپاه معرفی کرد!
3. سبک
مجاهدین خلق مدتهاست که از بمب برای ترور استفاده نمیکنند؛ آخرین ترورهای این گروه از طریق اسلحه گرم صورت گرفته است. همچنین استفاده از "ریموت کنترل" برای انفجار چاشنی، روشی کم سابقه در ایران است. این روش عمدتا در عراق از سوی گروه های تروریستی مورد استفاده قرار گرفته است. ارتش آمریکا مدعی است که تروریست های عراق از دو کشور همسایه، یعنی ایران و سوریه تغذیه میشوند.

4. زمان
ترور در زمانی صورت گرفت که حاکمیت در حال بازنگری روش و رویکرد خود در قبال جنبش سبز است. جنبش سبز، روز تعیین کننده عاشورا را با پیروزی قاطع به پایان رساند و بعد از آن هم از موضع برنده راه حلی آبرومندانه به نظام ارائه داد. در پاسخ این راه حل، رهبر نظام با قاطعیت از نیروهای وفادار به خود خواست که از هر گونه عمل خودسرانه پرهیز کرده و اجازه دهند اوضاع بر طبق قانون رسیدگی شود. این رفتار عملا به معنی استمهال و تردید در هسته قدرت بود. پس از چند ماه میانه روها میدان دار شدند و به نظر رسید که پرونده جنبش سبز از میز نظامیان و امنیتی ها به میز سیاسیون منتقل میشود.

5. بازتاب
طبیعی است که در فضای ملتهب کنونی، هر دو نیروی سیاسی حاضر در عرصه طرف مقابل را به ترور یا زمینه سازی آن متهم کنند. نحوه ورود شتابزده و نوع پوشش رسانه های دولتی نشان میدهد که حاکمیت از این ترور غافلگیر شده است. رفتار و برخورد رسانه های دولتی با حادثه، آن رفتار خونسرد و از موضع تسلطی نبود که به عنوان مثال در پروژه بمبگذاری در حرم امام رضا مشاهده شده بود. میتوان استنباط کرد که این ترور در مجموع حاکمیت را با فشار و التهابی ناخواسته مواجه ساخته است.

6. نهادها و سازمانهای مسئول
نهادهای امنیتی کشور که خود را مسلط بر اوضاع میدانند، هیچ پیش بینی و تدبیری در خصوص چنین ترورهایی صورت نداده اند. این در حالی است که شورای عالی امنیت ملی، در روز 12 آبان به کروبی هشدار داده بود که توطئه ترور وی در تظاهرات 13 آبان کشف شده است و به وی توصیه شده بود که در این تظاهرات شرکت نکند. علاوه بر این روزنامه کیهان که مدیر مسئول آن مدعی است هر توطئه ای را با محاسبه و تحلیل شواهد به درستی پیش بینی کرده است، از پیش بینی چنین تروری عاجز بود. این در حالی است که کیهان پس از نامزدی خاتمی در انتخابات، پیش بینی کرده بود که وی در صورتی که کنار نکشد، به سرنوشت بی نظیر بوتو دچار شده و ترور خواهد شد.
نتیجه
.
هنوز نمیتوان به اظهار نظر قطعی در خصوص ترور دکتر علی محمدی پرداخت، اما میتوان به گمانه زنی در خصوص اهداف و تبعات سیاسی این ترور پرداخت. مسلما طراحی و اجرای یک عملیات تروریستی هیچ نفعی برای جنبش سبز در بر ندارد. البته جنبش در موقعیتی نیست که با چنین ترورهایی مرعوب یا سرکوب شود. این ترور برای حاکمیت هم هیچ سودی در بر ندارد، چراکه در حال حاضر نظام در شرایطی نیست که بتواند با یک بحران جدید امنیتی دست و پنجه نرم کند. آرامش نسبی که پس از بیانیه شماره 17 در فضای سیاسی کشور پدید آمد، فرصتی مناسب برای تفکر و تصمیم گیری به مسئولان ارشد نظام داد و چشم انداز راه حل سیاسی را پررنگ تر کرد. در چنین بستر سیاسی، ترور (آن هم تروری که هر دو نیروی سیاسی را به اتهام زنی علیه یکدیگر وادار کند) چه تاثیری بر روند سیاسی کشور میگذارد؟ چه نیرویی تقویت میشود و چه تفکری تضعیف میشود؟


بررسی کلی شواهد و قرائن موجود نشان میدهد که هدف سیاسی این ترور، فشار و هشدار به حاکمیت و به خصوص رهبری نظام بوده است. شاید این ادعا برای بسیاری غریب به نظر برسد اما اثر فوری این ترور در عرصه سیاسی کشور این است که به تمدید شرایط ویژه امنیتی و حضور نظامیان و امنیتی ها در کانون تصمیم گیری کمک میکند. این ظن در حالی تقویت میشود که میدانیم نهادها و سازمانهای نظامی و امنیتی زیر نظر رهبری، استعداد فراوانی برای تشکیل دخمه ها و محافل خودسر و مصون از نظارت دارند. این محافل که به ابزار ترور و کشتار مجهز هستند، میتوانند جهت تداوم سیاست سرکوب و تمدید شرایط فوق العاده امنیتی فعال شوند و اراده معطوف به عدم پذیرش بحران را تقویت نمایند.


اگر استنباط این تحلیل درست بوده باشد، تهدید امنیتی و موجودیتی، حاصلی جز تقویت این محافل و تشدید سرکوب در بر نخواهد داشت. در این شرایط میتوان – دست کم به صورت تاکتیکی – به تزریق اراده سیاسی برای پیگیری و ریشه یابی عوامل و محافل طراح و مجری این ترور ها پرداخت و از افزایش التهاب جلوگیری کرد. با طی این مرحله حساس و گذار از شرایط امنیتی میتوان به ایجاد یک روند سیاسی منطبق با اراده ملی در کشور خوشبین بود و بازی رایج شهر را به بازی مدنی و سیاسی ارتقا داد.
کاری از گروه تحلیلگران انقلاب سبز

۲۴ نظر:

  1. این که گفتی هدف برای فشار به حاکمیت و به خصوص رهبری نظام بوده، یه ذره ثقیله!
    درمورد این ترور بلافاصله هنوز به ساعت نرسیده اعلام کردند که متوجه شدند کی این کار رو کرده! بعد عوامل عرب تبار هم اون اطراف سرک کشیدند، اگر فرض به یقین رو بر این بذاریم که همیشه قاتل در صحنه قتل حاضر می شه! این تحلیل شما کمی دچار ضد و نقیض می شه
    همونطور که گفتی شاید زمان دقیقا نشان بده.

    پاسخحذف
  2. چه جالب ........
    حالا 22 بهمن ............
    این قدر کتک خوردید و منفور شدید بس نیست ؟؟؟؟؟
    اخه من چه قدر بزنم این فاحشه خانم های سبز را به خدا خسته شدم .........
    جز این که هر دفعه کتک بخورید و عده ای هم بمیرند مگر فایده دیگه ای هم داره ........
    به هر حال متشکر شدم از پیامتان که به اطلاع ما رساندید 22 بهمن را تا خود را اماده کنیم ........

    عزیز من تا همه را دور خودت جمع نکنی فتحی نیست .....
    خدا با ماست این را بدان ..........
    جنگی که در ان همه طرفدار یک حزب نباشند همیشه شکست خورده هست .........

    پاسخحذف
  3. جنبش سبز اگر دیدید که نظام شاهنشاهی ملعون با ان همه هیبتش سقوط کرد کار مردمی بود که با هم وحدت داشته و همه یک دل و یک صدا در هر شب و روز بر علیه طاغوت می تاختنند تا بالاخره با به رهبری امام پیروز شدند ...............

    ؟ اما شما بهتر از هر کس می دانید که نیمی یا بیشتر مردم پشت حکومت هستند و با شما یک صدا نیستند ..............
    بعدش هم شما هر 40 روز یک بار واق واق می کنید ................
    این طوری که شما پیروز نمی شوید ...................

    شما رهبری با تدبر ندارید خودتان هم میدانید کروبی با گاو فرقی ندارد .............
    موسوی هم که بدبخت جونش بالا نمی اید تا بخواهد کاری کند مرده و فقط هم بلده بگه چیز چیز ................

    شما نه مردم را دارید نه یک نظم و نه یک رهبر درست و حسابی ................

    مثلا این قدر احمق بودید نفهمیدید که اگر در عاشورا دست به کاری بزنید چهره شما بد می شود و نظام از این مساله بی نهایت سود می برد ....................

    شما خود هم میدانید که کارتان بی فایده است ..............
    و ما همیشه پیروزیم ..........

    پاسخحذف
  4. برادر عزیز من کی با دوستانت بد صحبت کردم ؟؟؟؟
    چرا نمی فهمی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    جواب سوالاتت هم بعدا میدهم فعلا سرم شلوغه .....
    فقط یک سوال دارم که باید جوابم را بدهی ........
    تو از کجا میدونی اطلاعات من چیست ؟؟؟؟؟؟؟
    چی را رو می کنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    منظورت از اطلاعات چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  5. درود
    دوست من شما پشت سر هم وارد وبلاگ های سبز میشوید و پیام هایی گاهی توهین آمیز قرار میدهید
    وقتی شما وارد وبلاگی میشوید نویسنده وبلاگ با استفاده از یک ابزار ساده قادر خواهد بود آی شما و زمان و ورود و خروج شما را متوجه شود
    وقتی آی پی شما بدست آمد وقتی که وارد وبلاگ شدید با استفاده از روش هایی که شرحش مفصل است میشود شماره تلفنی که قربانی با آن به اینترنت وصل شده است را پیدا کرد که البته با آمدن نرم افزار برای این کار سرعت این کار بیشتر شده است
    پس از به دست آمدن شماره ثابت خانه شما تنها با یک آشنای 118 میتونی آدرس خانه طرف را پیدا کنی و با نیم ساعت وقت تمام روزگار حضرت آقا را برملا کنی
    فکر نکن میتونی کامنت بگذاری و گاها اذیت کنی و ناسزا بگویی و مصون باشی
    این افرادی که میبینی سبز مینویسند با وجود هزاران تهدید از نهاد مخوف جمهوری اسلامی هنوز سبز هستند
    این یک جنگ سایبر بر ضد نظام است و برای اینکه تلفات کمتری بدهیم باید این راهکارها را بلد باشیم
    شما هم اگر وارد این جنگ شوید تیر و ترکش ها به سمت شما هم روانه خواهد شد
    به زودی جبهه هکران سبز قوی تر خواهد شد و به مقابله با تهدیدات سپاه و اطلاعات و سایت های آنان خواهد پرداخت
    اگر فکر کرده اید با چند بچه دبستانی طرف هستید اشتباه میکنید
    با ملت آزاده ای طرفید که با وجود علم از سرکوب در خیابان ها باز حضور دارند
    من به هیچ وجه دوست ندارم امنیت کسی که حرفش را میزنه به خطر بیفته هر چند با نظر مخالف اما اصلا از شخصی که ناسزا میگه دل خوشی ندارم
    اگر بخواهید به جای بیان منطق خود شروع به ناسزاگویی کنید ...
    به جای این کارها به سوالات من پاسخ دهید
    هر وقت به سوالات من پاسخ دادید بروید و بقیه دوستان را هم دعوت کنید
    این لینک پاسخ های من به شماست:
    http://persiapeople4.blogspot.com/2010/01/blog-post_11.html
    پاینده ایران

    پاسخحذف
  6. درود

    اینکه جو امنیتی میخوان تو جامعه تمدید بشه درسته ولی به نظر من خود حاکمیت هدفش این بوده و این کارو کرده. هنوز نیم ساعت نگذشته بود که صدا و سیما و روزنامه ها و خبرگزاری های دولتی این خبرو درج کردن و تازه دکتر علیمحمدی رو دانشمند هسته ای نامیدن در حالیکه دانشمند هسته ای نبود.

    حرفهای خامنه ای رو تو اماکن عمومی زیاد جدی نگیر چون مثل روباه دروغ میگه.
    یروز باشی. پاینده ایران

    پاسخحذف
  7. و اما ...
    بلاگ من توسط مزدوران حكومت دیكتاتوری مذهب شیعه .. فیلتر شد ..
    با زبان تلخ تر از حقیقت دوباره میایم ..
    در مركم بود كه قاری ها و مداحان
    شرارت هایم را می خواندند
    گفتم : دوباره امدم
    اخرین شرارتم
    بریدن زبان قاری ها بود
    كه ارزویشان مردن من است

    پاسخحذف
  8. سلام دوست عزیز
    امیدوارم که من رو از یاد نبرده باشی...وبلاگم 3 بار فیلتر شده ولی بازم هستم و مینویسم...
    خوشحال میشم سر بزنی و لینکم کنی...

    به امید آزادی سبز...

    پاسخحذف
  9. درود بر کوروش عزیز
    ماهیت رژیم دیگه رو شده...خط مشی تصاعدی رو رژیم در این چند ماه دنبال میکرد:سرکو ب و دستگیری و شکنجه و نجاوز و اعدام و حالا ترور!

    پاسخحذف
  10. سلام مرسی اصلاح کردی
    منم شما رو اظافه کردم

    پاسخحذف
  11. درود دوست عزیز
    از پاسخ های دندان شکنت سپاسگذارم.
    فکر نمی کنم نیازی به پاسخ دیگر افراد جنبش داشته باشد.
    فقط خواهشمندم به هیچ وجه ممکن به وب های این افراد وارد نشو.
    می توانم با دلیل محکم قانعت کنم تا این کار را انجام ندهی.
    موفق باشی

    پاسخحذف
  12. درود بر کوروش بزرگ
    به تعداد فیلتر شدنات دوستت داریم چون میدانیم که خاری در چشم حاکمیت هستی
    پس مثل همیشه استوار و پرقدرت باش
    ما بیشماریم

    پاسخحذف
  13. بابا تبریکات ویژه
    این ستاره هاست همینطوری دارن زیاد می شنا!!
    شماره 5 هم مبارکه

    پاسخحذف
  14. شکنجه , تجاوز , فیلتر ... و اینا دیگر اثر ندارد . کوروش 5 پاینده ایران تا همیشه .........

    پاسخحذف
  15. با سلام.لینک شما اصلاح میشود.
    با نوشته ای بروزم.مهمانم باشید.


    همه میگن:

    زمین میلرزه

    زلزله ست

    مرگ اومده

    مرگ اومده

    همه میلرزن پیش پاش

    از قدماش


    از صدا و نشونه هاش.

    آی آدما

    زندگی رو دوست دارین؟

    پاسخحذف
  16. سلام کوروش بسیار عزیز
    5 بار ... این عالیه !
    تجربه اثبات کرده ، که اون احساس اولیه ی مردم همیشه درست از آب درمیاد ، ترور استاد دانشگاه کار خودشون بوده ، شکی درش نیست ، اصلا ترور کردن ، و زدن و کشتن کار ایناست ، ما که میدونیم ...
    خون خودت هم واقعا برای پاسخ دادن به این دوستان عزیز کثیف نکن ، اینا یا همینن که هستن ، یا مزدورن ، واقعا نرود میخ آهنین در سنگ ....

    پاسخحذف
  17. سلام
    ممنون از پیامتان
    آقاجان هیچ اشکالی نداره اگر عدد شما به 10000000 ترلیون هم برسه برای ما عزیز هستی این ها که چیزی نیست
    نکته دوم این ها از مصائب آزادی خواهی است
    لینک شما اصلاح شد
    موفق و سربلند باشید

    پاسخحذف
  18. دوست گرامی وبلاگ من مرتب فیلتر میشه لطفا" آدرس را ویرایش کنید

    پاسخحذف
  19. هنوز اما گلوی قصه در ته واژه های جنگ
    به دنبال محبت میدود هر سو و میخواند
    اگر قلب زمستان با هزاران حیله و نیرنگ
    گره زد تار و پودش را ،سرودش را
    به دیرین جامه ی فرتوت ایرانشهر
    اگر هم بستر شبهای میهن گشت تنگاتنگ
    به سر خواهد شد این ایام
    به در خواهد شد این تقدیر نفرین گشته ی دلسنگ

    ما دوباره سبز میشویم
    فیلتر شدی باز هم امااین عددهایی که کنار وبلاگت اضافه میشه انشاالله دو رقمی نخواهد شد کوروش عزیز

    پاسخحذف
  20. با درود بر شما

    با مطلب تحت عنوان به چراهایی که باید پاسخ داده شوند بروزم

    حضور گرم و پر مهرتان از خستگیها ورنج اینج زمانه خواهد کاست

    [گل] بدرود وپاینده ایران ودر پناه خرد [گل]

    پاسخحذف
  21. سلام کوروش جان .
    مثل اینکه رژیم توی خیابونها سرش یک کم خلوت شده افتاده به جون وبلاگ ها . اما همونجور که توی خیابونها به بن بست رسیده اینجا هم از رو می بریمش .
    درمورد ترور افراد که کار امروزو دیروز اینها نیست .از همون بدو تشکیل دولت جمهوری اسلامی ترور افراد مخالف سرلوحه برنامه های اینها چه در داخل و چه در خارج از ایران بود و کلی هم از کیسه خلیفه خرج خریدن مزدوران برای عملیات تروریستی در اقصی نقاط دنیا کرده اند . اینهم مثل همه ترورهای دیگه اما با شیوه ای جدید. اما جالبه که انقدر اینها رسوا هستند که هر چاهی می کنند خودشون توش می افتند.

    پاسخحذف
  22. کوروش شما بودید که برای من نوشتید فیلتر شده اید و سوال کرده بودید چطوری میشود یک شماره به آن اضافه کرد و وبلاگ را از فیلتر بیرون آورد ؟
    توی بلاگفا بلد نیستم (فکر کنم دوست دیگرمان مسعود بلده و یادشه چی کار باید کرد)
    ولی در بلاگر باید بری آنجانی در تنظیمات که نوشته منتشر کردن وبازش کنی در پهلوی آدرست هم که در یک مستطیل قبلا" نوشته بودی یک عدد اضافه کنی و بعد یک حروف کج و معوجی در پائین میآید که باید در کادر تکرارش را بنویسی و بعد دگمه ذخیره را در پائین رویش کلیک کنی در نتیجه همان وبلاگت با آدرس جدید از فیلتر میاد بیرون به همین راحتی

    پاسخحذف
  23. ما تمامی جرم و جنایات امویان سبز را بر شمردیم ...
    برای ان که با فجایعی که دشمنان اسلام ( جنبش سبز ) در چند ماهه اخیر به بار اوردند به ما مراجعه کنید ......
    مرگ بر میر حسین .......
    مرگ بر کروبی .........
    مرگ بر خاتمی ........
    مرگ بر طرفداران سکولاریسم ......
    مرگ بر جنبش سبز .........

    پاسخحذف

حرف را باید زد
درد را باید گفت
سخن از مهر من و جور تو نیست
سخن از متلاشی شدن دوستی ست
و عبث بودن پندار سرور آور مهر...
زنده باد مخالف من!